Aandacht geven aan de liefde

Aandacht geven aan de liefde voor elkaar en de liefde voor jezelf

 

Liefde kan er op verschillende manieren zijn. Zoals de liefde van ouder voor kind en kind voor ouder. De liefde voor vrienden, compassievolle liefde. De liefde die je voelt voor je geliefde, romantische diepe passionele liefde.

Wat is liefde? Liefde is warme genegenheid, een gevoel van toewijding voor iemand anders. Liefde is positieve gevoelens voor aan ander, waarbij gehechtheid, intimiteit en zorg voor de ander een rol spelen.

Liefde is ook een sterke kant die staat voor het ervaren van intense liefdevolle relaties die gekarakteriseerd worden door het geven en ontvangen van liefde, warmte en zorg voor elkaar.

 

Aandacht voor het geven van liefde deze week (en eigenlijk het hele jaar rond)

  1. Maak deze week tijd voor voor ongestoorde quality time met je geliefde.
  2. Toon genegenheid: kus elkaar, raak elkaar aan, houd elkaar vast.
  3. Verras iemand met een kleinigheidje dat laat zien dat je om ze geeft.
  4. Geef aandacht deze week aan je collega’s door steun te geven, door oprecht te laten weten dat je bezorgd bent wanneer je merkt dat ze gestresst zijn of een slechte dag hebben. En ook door een oprechte compliment te geven.
  5. Vertel iemand over de kwaliteit die je hem/haar ziet gebruiken en hoezeer je dat waardeert. 


Liefde voor jezelf

Wees ook lief voor jezelf. 

Liefde stelt je in staat om je zelfverzekerd en veilig te voelen. Door compassie voor jezelf te tonen, ga je uit van wat goed voor jou is. 

In zelfcompassie is de drijfkracht liefde. Nu is zelfcompassie niet een manier om jezelf te vertroetelen. Je hebt respect en liefde voor jezelf en je zorgt goed voor jezelf, zowel voor lichaam als geest. En er is niets mis mee om jezelf van tijd tot tijd te verwennen. Soms is een vorm van zorg om een stukje chocolade te eten. Maar jezelf al te veel verwennen, door de hele reep gelijk op te eten, zal je uiteindelijk geen fijn gevoel geven.

Aandacht voor het geven van liefde aan jezelf deze week

  1. Gun jezelf me-time en geluk momentjes ( 5 minuten me-time doet al wonderen).
  2. Wees lief en mild voor jezelf. Merk je negative self-talk, draai het om.
  3. Doe iets waarvan je gaat (glim)lachen.
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *