Controle en veerkracht tijdens tegenslag

 

Controle willen hebben is menselijk, door controle uit te oefenen voelen we ons fijn. Wanneer je controle ervaart dan geeft dat een gevoel van orde en veiligheid. De behoefte van grip houden, groeit bij omstandigheden waarvan je niet goed weet wat je ermee aan moet. Toch overkomen omstandigheden ons waar we geen controle over hebben. Het gaat dan om hoe je hiermee om gaat en veerkracht helpt hierbij.

Veerkracht is een van de kenmerken van psychologisch kapitaal (Psycap). Veerkracht is kunnen ‘terugveren’ bij tegenslag of uitdaging en zelfs kunnen leren en groeien van de tegenslag. Je kan flexibel zijn, actief wanneer de situatie daarom vraagt en afwachtend als handelen geen zin heeft. Dit afwachten is geen onverschilligheid, maar een wijze vorm van meebewegen met wat er op je afkomt. Dit meebewegen kan inhouden dat je steun zoekt bij mensen die je vertrouwt, je jezelf gerust stelt, compassie met jezelf opbrengt of rust neemt.

 

Balans in klagen en dankbaarheid 

Een oefening in veerkracht

Het is volstrekt normaal en zelfs gezond om bij tegenslag zo nu en dan te klagen. Maar door veel te klagen  ga je je niet beter voelen, je welbevinden zal niet verbeteren. 

(Tip: gebruik voor deze oefening een schriftje, notebook)

  1. Houd allereerst bij hoeveel keren per dag je klaagt over zaken die tegen zitten.
  2. Zoek elke dag een gelijk aantal zaken waar je dankbaar voor kunt zijn. 

Op deze manier kun je een gezond evenwicht ontwikkelen tussen inzitten over tegenslag en dankbaar zijn voor wat je wel hebt. 

Ontleend aan Positieve Psychologie, de toepassingen van Fredrike Bannink. 

Photo’s by Unsplash

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *