Je aandacht managen

 

‘ You can do anything, but not everything’ 

Het lijkt wel of het to-do-lijstje steeds langer wordt, dat er steeds meer dingen bijkomen waar je iets mee en wilt doen.

We kunnen alles nog zo goed plannen, afspreken, timen, maar we kunnen niet beïnvloeden wat en hoeveel er op ons af komt. Denk maar aan mailtjes, appjes, berichten vanuit social media, verzoeken vanuit werk. En dan ook nog de echte belangrijke dingen zoals je aandacht geven aan je familie, je vrienden, je gezin etc. Wanneer dat allemaal op je afkomt, kan je het nog al overweldigend zijn. Het gevoel van gejaagdheid zal dan niet vreemd zijn.

Die vloedstroom die ons overspoelt is te vergelijken met de hoge golven in de zee. De golven kun je niet veranderen, noch het tempo en de intensiteit waarmee ze komen. Wel kun je leren hoe erop te surfen en te kiezen welke golf je pakt en welke je voorbij laat gaan. 

 

Het gaat er dus om, hoe jij ermee om gaat.

 

Vaak reageren we op wat op ons af komt en proberen we dat te controleren. Op een gegeven moment kun je niet sneller gaan dan je al doet, er zit een max aan.

 

Het gaat om slimmer werken en niet harder en sneller. Zowel in je werk als thuis. Wees slim in wat je welke aandacht geeft en wat je doet.

Geniet van wat je doet op dat moment en maak keuzes.

Een aantal strategieën die je helpen je aandacht beter te richten:

  1. Stop met veel dingen tegelijkertijd te doen. Met multitasken schakel je razendsnel van de ene activiteit naar de andere. Door al dat schakelen word je 40% minder effectief. En worden je prestaties ook een stuk minder. Na iedere afleiding duurt het weer 23 minuten voordat je terug bent op je oude concentratieniveau. Nu wilt dit niet zeggen dat je nooit moet multitasken. Multitasken werkt namelijk prima als het om ‘ automatische’ handelingen gaat.
  2. Zorg dat je niet in de verleiding komt. Een appje, even snel kijken. Een nieuw mailtje, wat zou erin staan? Het brein houdt van nieuwe taken, zeker als ze niet zo ingewikkeld zijn. Daarom lukt het niet om een binnenkomend appje of mailtje te negeren. Zorg dus dat je niet in de verleiding komt. Zet de e-mailmelder van je computer af als je werkt aan een belangrijke klus. Hetzelfde geldt voor je telefoon. Zet hem uit en leg hem uit het zicht.
  3. Werk met blokken. In de pro-actieve blokken kan je werken aan dingen die op je to-do lijst staan. In dit blok kan je dat doen van de lijst op basis van hoe jij je op dat moment voelt, hoe je stemming is: creatief, productief, goed in je energie of juist niet.
  4. Ontspan. Plan regelmatig momenten om te ontspannen.  Gun je brein de kans om zich te herstellen. Minimaal één pauze per dag, waarin je geen nieuwe informatie opneemt, geen social media checken en waarin je nikst en waarin je kan afdwalen met je gedachten. Ga minimaal één keer per dag naar buiten, voor bv een ‘korte’ wandeling -groen doet goed-. Mini-pauze om te bewegen; rek je lichaam uit of laat je
    ruggengraat rustig afrollen, doe bewegingen met je armen.

 

Van welke dingen word je blij? Waar wil jij je energie in steken? En waarin niet?

Waar wil jij je aandacht op richten? 

Photo’s by Unsplash.com & me

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *