Omgaan met deze lastige tijd, Hoe dan?

......and the world stood still

 

En daar zit je dan…thuis of nog steeds aan het werk om te doen wat nodig is. Wat duidelijk is dat de wereld die je kende, de situatie die bekend was, niet meer is.

Wat doet dat met jou? Hoe kan je hiermee omgaan? Een situatie die je niet kan veranderen en waar je geen controle over hebt.

 

Wat kan je doen?

Wanneer je in een situatie komt die je niet kunt veranderen, wanneer je geconfronteerd wordt met omstandigheden waarop je geen controle hebt dan wilt dat niet zeggen dat je niet op een actieve manier met de situatie om kan gaan. De manier waarop je met problemen of situaties omgaat, wordt ook wel coping genoemd. Een actieve copingstijl houdt in dat je aan de slag gaat met het oplossen van problemen, het houdt in dat je direct actie onderneemt om met een stressfactor/ situatie om te gaan en de effecten ervan te verminderen. De strategieën die je gebruikt, kunnen gericht zijn om de stressvolle situatie zelf te veranderen of om de de manier waarop je denkt over de situatie of voelt over de situatie aan te passen.

Actieve coping is een belangrijke onderdeel van veerkracht. Veerkracht is het niet opgeven, maar kunnen 'terugveren" bij tegenslag of uitdagingen in het leven en zelfs kunnen leren groeien van tegenslag.

Wanneer je de situatie niet kunt veranderen en je hebt er nauwelijks of geen controle over, dan gebruik je een actieve copingstijl waarbij je jezelf meer richt op de aanwezige emoties en gevoelens in plaats van op het proberen controle te krijgen over bepaalde aspecten van je omgeving. Het is dan van belang om te kunnen om te gaan met je eigen emoties en gevoelens, leren omgaan met de nieuwe situatie, kunnen communiceren met mensen die allemaal hun eigen issues hebben. Je zal opzoek gaan naar een manier om er het beste van te maken.       

Wat kan je nu doen om beter om te kunnen gaan met deze vreemde tijd?  

Welke coping strategieën kan je inzetten:

Expressie: je kan omgaan met emoties door te mediteren. Je kan tal van verschillende mediaties vinden – een mooie meditatie is “the Eye of the Hurricane” ; je kan zingen, muziek maken/ luisteren, creatief bezig zij door b.v te tekenen of schilderen enz.

Acceptatie: acceptatie van de situatie en acceptatie van de (negatieve) emoties die daar soms bijhoren (gebruik van Mindfulness) Accepteren is niet hetzelfde als berusting. Berusting is passief en het erbij laten, accepteren houdt helemaal niet per se in dat je het erbij laat. Het is de eerste stap: je creëert ruimte. Door  die ruimte ontstaat er een keuzemoment.  Dan kun je kiezen hoe je wilt reageren.

Praten over je emoties en je gevoelens, je hart luchten.

Journalling; jezelf uiten op papier.

En ja het is makkelijker gezegd dan gedaan. Het klopt het is niet makkelijk en het hebben van een open mindset (groeimindset) zal je hierbij zeker kunnen helpen.     

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *