Rust

In de tijd waarin we nu leven, ligt het tempo veel hoger dan in de tijd van onze ouders, grootouders en overgrootouders. Vaak voelen we ons voortdurend gejaagd, ervaren we een tekort aan tijd en rennen we achter onszelf aan.

Het gevoel hebben dat we niet kunnen voldoen aan de eisen die we onszelf opleggen. Moeite hebben met tevredenheid, tevreden over wat er is, tevreden over het hier en nu.

Daarnaast lijkt het of we veel meer moeite hebben met niets doen. Leegte wordt vaak snel weer gevuld met activiteiten. En een rustmoment wordt een activiteiten moment en een dag waarin je ‘eigenlijk’ niets hoeft, wordt vaak snel vol gepland met allerlei activiteiten.

Ontspanning en ontspannen wat is het?

Ontspanning is het tot rust komen (van lichaam en geest) en weer opladen. Ontspannen is iets waar je bewust voor kan kiezen en er is soms een klein beetje moeite nodig om te kunnen relaxen.

Ontspanning is persoonlijk, wat voor de één ontspannend is, hoeft voor de ander niet ontspannend te zijn. 

Ontspanning kan je geestelijk en lichamelijk zoeken. Wat is voor jou ontspannend? Waar wordt jouw hoofd leeg van en je lichaam ontspannen? Dit kan (actief) sporten zijn, zoals hardlopen, boxen, dansen, maar ook wandelen. Creatief bezig zijn; schilderen, tekenen, muziek maken, zingen etc.

Soms is het goed om actief ontspanningsoefeningen te doen, zoals yoga, mindfulness en meditatie. Hoewel het in het begin lastig kan zijn of zelfs spanning kan geven, na een aantal keer merk je dat je rust en ontspanning steeds groter wordt.

– maak kennis met mindfulness met de ‘get into mindfulness’ workshop klik hier voor meer info.-

 

 Hoe kan je meer balans vinden tussen activiteiten en ontspanning?

  1. Maak ontspannen belangrijk in je leven. Zet ontspannen op je prioriteitenlijstje. En nu je toch naar dat lijstje kijkt, zijn alle activiteiten die erop staan (en die je je vaak zelf oplegt) écht prioriteit?                                                                                                              
  2. Laat ontspannen een deel van je leven worden. Het helpt om het aan een bepaald ritueel vast te plakken, of maak er een nieuw ritueel van. Wanneer je elke middag een kopje thee drinkt, dan zou je daar een ontspannen moment van kunnen maken. Het moment waarbij je bewust en met alle aandacht je kopje thee maakt en gaat drinken. Waarbij je alleen hoeft bezig te houden met het zitten en het drinken van je kopje thee, waarbij je de thee niet snel hoeft op te drinken en daarnaast nog op je telefoon kijkt of denkt wat je allemaal nog ‘moet’ doen. Geniet van je thee, proef je thee, voel de warmte van je thee, ruik je thee, kijk en zie je thee.
  3. Klein, groter, grootst. Ontspannen kan in kleine dingen zitten, zoals het genieten van een heerlijk stukje chocolade. Maar ook een ademhalingsoefening van 3 minuten; 10 minuten me-time; 15 minuten meditatie, dansen in de woonkamer, luid meezingen in de auto. Sneeuwballen gooien (met je kinderen) of een bezoek naar de sauna.

Photo’s by Unsplash.com

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *