Vind je evenwicht

by Unsplash.com

 

 
Vind je evenwicht, leer te balanceren
713C8A2D-D9E8-4031-B12C-242E7AC5CFC8_4_5005_c

Balans is geen eindbestemming, maar een vaardigheid. En een vaardigheid kan je (verder) ontwikkelen.

Wat zorgt nu voor dat je uit balans voelt? Vaak is het tijd, gebrek aan tijd en eigenlijk het gebrek aan energie. Wanneer je meer energie hebt, gaan dingen vaak al een stuk makkelijker en kijk je vaak naar dingen een stuk positiever. Hoe meer energie je hebt, des te makkelijk wordt het voor je om te balanceren en dichter bij jouw idee van evenwicht te blijven.

Wat kan je doen om meer in evenwicht te blijven?

1. Maak keuzes; is het echt nodig dat ík alles doe? 

Hoe meer projecten en verplichtingen je hebt des te meer ballen je moet hooghouden. Maar hierdoor wordt ook de kans groter dat je al die ballen laat vallen. 

2. Maak het simpeler, maak het jezelf gemakkelijker.

Het is mogelijk om de balans te bewaren terwijl je veel projecten en verplichtingen hebt. Als je merkt dat het je vaak toch teveel wordt, dan is het belangrijk dat je de uitdaging wat eenvoudiger maakt.

Bereid dingen voor, zodat je het op je gemak kan doen. Kook bijvoorbeeld meer en bewaar het.

3. Planning 

Maak een plan, houd een agenda, een checklist bij. Hoe beter je jouw leven organiseert, des te meer ballen je kunt hebben. En het kan zelfs zo zijn dat je merkt dat er dingen in je plan staan die echt anders kunnen of er misschien wel niet zo toe doen.

Door je plan creëer je focus. Jij bepaalt hoe, waaraan en hoeveel tijd, aandacht en energie je gaat besteden. Het zal je uiteindelijk meer tijd en rust gaan geven.

Oefen! Want hoe vaker je het doet, des te gemakkelijker het wordt.

 

4. Geniet

Wanneer je niet aan het werk bent én wanneer je wel aan het werk bent.

Geniet van kleine dingen – een leuk gesprek met je collega, een knuffel van je kind. Met je collega’s lachen tijdens de lunch, een wandeling buiten, samen een film kijken.- Geniet van die kleine dingen.

 

5. STOP  – Wees bewust van wat je aan het doen bent.  

Neem een aantal STOP-momenten op een dag en zo een moment hoeft niet lang te duren.

Je stopt en haalt diep adem dan observeer je wat je aan het doen bent. Gaat alles nog volgens planning? Is het misschien tijd voor een pauze, is het nodig dat je iets verandert? En vervolgens pak je de draad weer op.

 

6. Ervaar minder stress door tijd te nemen om te ontspannen door leuke dingen te doen, spelen, wandelen, ontspanningsoefeningen te doen.

Neem de tijd om bij te komen, te ontladen door activiteiten te doen die je af leiden, zoals tv-kijken, gamen, een boek te lezen en door activiteiten te doen die je energie geven zoals bewegen, sporten, muziek maken, positieve sociale contacten.

 

7. Lach elke dag en leef met plezier!                      

Balans is niet alleen doen, maar ook zijn.

En… weet dat het leven hoeft in praktische zin niet perfect in balans te zijn. Zolang jij maar in balans bent.

Begin vandaag met balanceren en start met de oefeningen van het gratis oefenblad: klik hier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *