Journaling als mentale selfcare

Journaling is gericht op bewustwording. Je schrijft op wat je bezighoudt, wat in je omgaat, hoe je je voelt. Je wordt bewuster van je gedachten, je gevoelens en de invloed hiervan op je gedrag.

Een journal geeft een proces weer. Ontwikkelingen die op papier achtergelaten worden.

Journaling is een mooie manier om dichter bij je emoties te komen. Het helpt om je om je hoofd leeg te maken.

Start where you are

Bij journaling is geen sprake van  goed of fout. Het is al voldoende om vijf tot tien minuten per dag te schrijven. Of wanneer je het nodig vindt.

Start jouw moment van journaling met een korte mediatie, bijvoorbeeld een 3 minuten ademmeditatie:

Zet je timer op 3 minuten en ga ergens zitten of liggen waar het voor jou prettig is. Sluit je ogen en richt je op je ademhaling. Voel je ademhaling in en uit je lichaam stromen op jouw tempo, zonder dat je je ademhaling op enigerlei wijze stuurt. Terwijl je dat doet, blijf je rustig en kalm. Zodra je merkt dat je gedachten afdwalen, breng je de focus rustig en ongedwongen weer terug naar de ademhaling. 

Wanneer je timer gaat, en je bent er klaar voor haal diep adem in en adem uit en open je ogen. 

Daarna begin je met schrijven.

5 verschillende manieren van journaling

Morning Journal

Begin met schrijven voordat je dag begint. Je kunt opschrijven waar je vandaag extra aandacht aan wilt geven, welke doel(en) je wilt behalen of de positieve vibe die je wilt vasthouden. Door in de ochtend te schrijven, begin je met een clean mind en je hebt een rustige frisse start van de dag.

Gratitude Journal

Schrijf elke dag over de lichtpuntjes, wensen, mooie herinneringen. Met het bijhouden van een dankbaarheid journal, geef je aandacht aan die kleine dingen en geluksmomentjes. Doordat je de kleine dingen in het leven van de positieve kant gaat bekijken, wordt je leven in zijn geheel een stuk leuker. 

Problem Journal

Tegen welke mindere momenten loop je aan? Welke gevoelens komen hierbij los. Alle rusteloze malende gedachten die maar in je hoofd blijven zitten, krijgen op deze manier een plekje. Niet alleen is het belangrijk om de gebeurtenis op te schrijven, maar vooral de emoties die langs komen. Door op deze manier te schrijven kun je de emoties een plekje geven, maar word je je ook bewust van triggerpunten. Dit is erg fijn wanneer je in een stressvolle periode zit en je het gevoel hebt dat de emmer dreigt over te lopen.

Rage Journal

Met een ‘rage’ of woede journal schrijf je over je opgekropte woede. Alle nare, gemene en schaamtevolle gedachten zet je op papier. Schrijf de woede eruit. Schrijf en kras, alles wat je opschrijft hoeft niet leesbaar te zijn. Na afloop kun je ook de bladzijden verscheuren en weggooien.

Sterke kanten Journal

Schrijf in de ochtend waar je dankbaar voor bent en waar je die dag naar uit kijkt. Wat heeft die dag prioriteit voor jou en welke sterke kant ga je daarvoor inzetten.

Schrijf aan het einde van de dag wat er goed ging en welke sterke kant je hebt gebruikt.

Leer meer over je sterke kanten met de online training: ‘Ontdek je sterke kanten’ klik hier of ga ermee aan de slag in het korte coachtraject: ‘Zet je sterke kanten in’ klik hier

  • Journaling is een waardevol hulpmiddel voor zelfreflectie. Het zorgt voor een betere verbinding met jezelf. 
  • Journaling kost slechts vijf tot twintig minuten per dag en het is gemakkelijk in te passen in je leven.
  • Journaling is een manier om zelf de focus van je gedachten te bepalen, in plaats van door je gedachten te laten sturen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.